בדיקת מרפסות תלויות (קונזוליות, זיזיות וכו')​​

מרפסות לא צריכות ליפול, אך בכך זאת בשנים האחרונות התפרסמו מספר מקרים בהם התרחשה קריסת מרפסות. בדרך כלל מדובר במרפסות תלויות (הנקראות גם מרפסות קונזוליות או מרפסות זיזיות) בהן מורכבות הביצוע והתכנון גדולה יותר. מרבית הכשלים מתרחשים במרפסות הנסמכות על קורות שמעוגנות לבניין, ואילו במרפסות בהן מוטות הזיון העליונים מעוגנים בכל שטח המרפסת ישנן פחות כשלים.

 

ישנן סיבות רבות שיכולות לגרום לכשל במרפסות. בשורות הבאות ניתן לראות את הסיבות הנפוצות- בכל המקרים להלן נתקלו צוותי המעבדה, בפרויקטים בארץ.

 

• תכן לא מתאים לעומסים - זוהי סיבה נדירה מאוד שכן לרוב המהנדסים מחשבים כראוי את תסבולת המבנה.

 

• התנגשויות תכנוניות - לפעמים התכנון לא מתחשב בכל המערכות באזור המרפסת. למשל-מרפסת הנסמכת על קורה צרה, וזו מעוגנת לעמוד צר אשר עובר בו צינור ניקוז… הצינור לא מאפשר למוטות הזיון לעבור בין המרפסת לעמוד ולהמשך הקורה בצד הבניין. במקרה הגרוע יכול לבוא פועל ופשוט לחתוך את המוטות . בהיעדר פיקוח ובקרה יכול להתרחש כך כשל חמור (ראו תמונות למטה)

 

• טעות בהכנת תבניות (רלוונטי בעיקר לשיטת בראנוביץ), במסגרתה מהנדסי הביצוע לא מכינים מקום למוטות הזיון העליון אשר צריכים לעבור בין קורות המבנה אל הקורות של המרפסת. לפעמים רק מוטות הזיון העליון עוברים אך ישנה אבן חיפוי המפרידה בין רכיב הבטון של המרפסת לבין רכיב הבטון של קיר הבניין (ראו תמונות למטה).

 

• חוסר אחידות בין תוכנית אדריכלית לתוכנית הנדסית: יכול להיות מצב בו מרפסת אותה יוצקים בכמה שלבים טרם הושלמה וכבר מגיע קבלן האבן לבצע חיפוי. קבלן האבן רואה כי בתוכנית האדריכלית צריך להיות גובה מעקה הבטון X ואזי אם יש מוטות זיון וחישוקים שמפריעים לו הוא פשוט חותך אותם. (ראו תמונות למטה).

 

• אי הוצאת רכיבי תפסנות או רכיבי סגירה זמניים כגון קלקר מנקודת ריתום הקורה למבנה. כאשר יוצקים את הקורות בנפרד מהעמוד יש צורך בהכנת התפסות של הקורה ובסגירה זמנית שלה ע"מ שהבטון לא יברח. בד"כ סוגרים את הפתח בתפסות עם קלקר אשר נוטה להתלכלך ולקבל את צבע הבטון. במידה ובהמשך היציקה לא מסירים את הקלקר ישנה למעשה הפרדה בין קורת המרפסת לעמוד ואזי רק הברזל העליון עובד ללא השתתפות הבטון (ראו תמונות למטה).

 

• הזחה של מוטות הזיון העליון מקו מעקה המרפסת.

 

כאשר כשל זה מתרחש יש לבצע קידוחים ולהחדיר מחדש את מוטות הזיון במקום הדרוש, אבל בהיעדר פיקוח עלולים לחתוך את המוטות שלא מסתדרים… ואז המרפסת קורסת.

 

• שימוש ברכיבי זיון שונים מהתכן, כגון קוטר מוטות או צפיפות מוטות קטן מהמצוי בתוכניות, או מוטות זיון שאורכם קטן מהתכנון ואזי הם אינם מעוגנים מספיק בתקרת הקומה של המרפסת.

 

יש לציין כי במרפסות זיזיות רבות מורגשות לעיתים קרובות רעידות וויברציות, אך אין זה מעיד בהכרח על כשל, אלא זה דבר טבעי. כאשר הרעידות הינן חזקות או כאשר מתגלים שקיעות (המרפסת נוטה למטה), ובמיוחד כאשר מתגלים סדקים אלכסוניים או נפילת אריחים באזור חיבור המרפסת לבניין יש סיכוי גבוה מאוד לכשל ממשי.

תמונה נוספת של חישוקים חתוכים​

תמונה בה ניתן לראות מוטות זיון עליון שנעקרו בזמן קריסת המרפסת כיוון שלא היו מעוגנים ומכופפים כראוי

תמונה נוספת של חישוקים חתוכים

תמונה נוספת של צינור ניקוז העובר בצמוד לקורה ומפריע למהלך מוטות הזיון העליון​

תמונה של צינור ניקוז העובר בצמוד לקורה ומפריע למהלך מוטות הזיון העליון​

תמונה של יציקת קורה קונזולית על אבן חיפוי המפרידה בינה לבין העמוד​

תמונה של סדק גזירה בקורה קונזולית​

תמונה של מוטות זיון עליון וחישוקים שנחתכו וטויחו בשל אי התאמה בין תוכנית אדריכלית להנדסית

תמונה של קורה קונזולית ללא זיון עליון (למעשה ישנו רק זיון אמצעי ותחתון)​

תמונה של חומרים כגון פוליאוריטן וקלקר שלא הוסרו בין היציקות ולמעשה מפרידים את הקורה מהעמוד בנקודת הריתום​

שלח

שם מלא:

This field is required.

Thank You!

The form has been successfully sent.

טלפון:

This field is required.

דואר אלקטרוני

This field is required.

לפרטים נוספים

(מספר מקשר)